Halaman

Rabu, 15 Januari 2014

SALAM MAULIDUR RASUL (S.A.W) – 12 RABI’UL AWWAL 1435 H

SELAMAT MENYAMBUT HARI ULANG TAHUN KELAHIRAN JUNJUNGAN BESAR KITA, IAITU NABI MUHAMMAD (S.A.W).



Sesungguhnya teramat banyak fakta dan bukti tentang Manfaat, Kebaikan, Kerahmatan, Keajaiban, Kehebatan dan sebagainya yang berkaitan secara langsung atau tidak langsung dengan detik dan selepas kelahiran Nabi Muhammad (S.A.W) pada waktu Subuh, hari Isnin, tanggal 12 Rabi’ul Awwal (Tahun Gajah) bersamaan 20 April 571 M *.

Mengikut perkiraan tahun Masihi, bagi tahun 2014, umur Nabi Muhammad (S.A.W) adalah 1,443 tahun… Manakala mengikut perkiraan tahun Hijri, umur Nabi Muhammad (S.A.W) adalah 1,488 tahun.

Dengan perkiraan di atas, teramat jauh masa kehidupan kita sekarang dengan masa kehidupan Nabi Muhammad (S.A.W). Namun, walaupun jarak masa yang teramat jauh, bagi mereka yang CINTA kepada ALLAH (S.W.T) dan Nabi Muhammad (S.A.W), terasa amat dekat sekali, sangat teruja dan tak sabar-sabar untuk berjumpa dengan Nabi Muhammad (S.A.W).

Sememangnya NABI MUHAMMAD (S.A.W) adalah amat sinonim dengan AGAMA ISLAM dan BANGSA MELAYU di MALAYSIA, kerana bangsa MELAYU adalah bangsa yang menjadi PENGANUT dan PENDOKONG utama AGAMA ISLAM yang dibawa oleh NABI MUHAMMAD (S.A.W). Oleh itu jika kita mengaku dan cintakan ISLAM, kita juga hendaklah menyintai Bangsa MELAYU.

Dalam konteks Islam di Malaysia, Bangsa Melayu dan Agama Islam tidak dapat dipisahkan. Dalam dunia setakat hari ini, hanya Bangsa Melayu yang ditafsirkan sebagai wajiblah orang Islam. Sehingga sudah sebati sejak sekian lama, ISLAM adalah MELAYU, dan MELAYU adalah ISLAM. Sebab itulah saya suka menggunakan istilah MELAYU ISLAM. Tidak seperti bangsa-bangsa lain, termasuklah Bangsa Arab, mereka tidak boleh diambilkira sebagai Islam, kerana ramai juga yang beragama Kristian atau Yahudi. Bangsa Indonesia, walaupun ramai yang Islam, tetapi mereka boleh dipersoalkan kerana telah RAMAI YANG DIKRISTIANKAN oleh puak KRISTIAN LAKNATULLAH. Dan sejak kebelakangan ini terdapat pelbagai pihak yang ingin ‘memisahkan’ ISLAM dengan MELAYU, demi untuk menguasai POLITIK MELAYU ISLAM di MALAYSIA, yang sekarang ini ditunjangi oleh BANGSA MELAYU melalui UMNO dan Barisan Nasional.

Bersempena dengan Maulidur Rasul, marilah kita sama-sama hayati beberapa perkara yang berkaitan dengan Nabi Muhammad (S.A.W), antaranya ialah 4 SIFAT WAJIB bagi NABI MUHAMMAD (S.A.W):

1.   SIDIQ        =        BENAR
2.   AMANAH    =        DIPERCAYAI
3.   TABLIGH    =        MENYAMPAIKAN
4.   FATONAH   =        BIJAKSANA

NABI MUHAMMAD (S.A.W) bukan setakat seorang Nabi dan Rasul yang membawa ajaran ISLAM yang berkisar kepada Keimanan dan amalan ibadat yang khusus kepada ALLAH (S.W.T) sahaja - seperti Solat, Puasa, Haji dan sebagainya. Malah Baginda (S.A.W) adalah seorang Hamba Allah yang Tekun Beribadat, Ahli Politik atau Pemimpin yang Bijaksana, Ahli Perniagaan yang Disegani, Panglima Perang yang Hebat, Suami dan Bapa yang Adil dan Penyayang, serta pelbagai lagi contoh Keperibadian Baginda (S.A.W).

Justeru BANGSA MELAYU, khususnya Pemimpin UMNO hendaklah membuat Transformasi ke arah PENGHAYATAN SIFAT WAJIB Nabi Muhammad (S.A.W) demi KELANGSUNGAN KUASA POLITIK ORANG MELAYU DI MALAYSIA. Kerana dengan Kelangsungan atau Pengekalan Kuasa Politik, Bangsa MELAYU terus dapat mempertahan dan mendaulatkan AGAMA ISLAM sehingga ke akhir zaman.

Antaranya ialah BIJAKSANA. Semua Bangsa Melayu khususnya Pemimpin UMNO(kerana UMNO sedang menguasai kepimpinan Kerajaan Malaysia) hendaklah BIJAKSANA dalam menangani Pelbagai SERANGAN, PROVOKASI, TUNTUTAN dan TIPU MUSLIHAT para MUSUH MELAYU ISLAM iaitu Puak Pelampau Cina, Pelampau India serta Puak Kristian Laknatullah yang cuba menggugat KUASA POLITIK BANGSA MELAYU. Helah mereka adalah melalui pelbagai pentas sama ada Pentas Politik, NGO, Pendidikan, Kebajikan, Sukan dan sebagainya atas nama Hak Asasi, Liberalisme, Kesamarataan, Pluralisme dan sebagainya.

Oleh itu semua Pemimpin MELAYU, baik dari UMNO, PAS dan PKR, termasuklah NGO Melayu Islam, Para Cendekiawan, Tokoh Usahawan, Tokoh Profesional dan semua PENCINTA MELAYU ISLAM hendaklah sedar tentang ANCAMAN & TIPU MUSLIHAT MUSUH-MUSUH tersebut, dan BERSATULAH KERANA ALLAH (S.W.T) DAN  NABI MUHAMMAD (S.A.W). INSYA-ALLAH.

(KUMIM)




Tiada ulasan: